Historikk

Surnadal Golfklubb ble stiftet  14. august 2000 etter initiativ fra Jon Einar Botten, og hotelldirektør Børre Tangen ble valgt som klubbens første styreleder.

Svein Sylte, Olav Heggset, P.K. Øye og Børre Tangen i klubbens første styre

Dagen etter skrev Tidens Krav følgende reportasje fra stiftelsesmøtet:

Det første året jobbet klubben aktivt med å få til golfbane på Syltøran i nedre Surnadal, ikke langt unna fotballbanen og søppelfyllingen.  Men da kommunen sa nei til dette alternativet, samtidig som initiativtaker Botten dessverre gikk bort, gikk "lufta ut av" styret i klubben og aktiviteten var lav en periode.

Det ble valgt nytt styre med Knut Haugen som styreleder høsten 2002. Klubben ble året etter innmeldt i Norges Golfforbund, og startet samtidig et arbeid med stor kursaktivitet og aktiv verving av nye medlemmer. Samtidig som flere nye banealternativer kom på bordet og ble vurdert grundig av styret.   Bl.a. var det vurdert et område på Røssmoen ved Skei, der det også var en midlertidig drivingrange i perioden 2003-2005.

Til slutt falt banevalget på Kvanne (ca 15 km fra Surnadal sentrum), der klubben nå har bygget en flott 9-hulls golfbane på garden Mo. Etter en lengre periode med planlegging for å få økonomien på plass kunne byggingen starte i 2005. De 6 første hullene ble åpnet 19. august 2006, og tre år senere ble Surnadal Golfpark utvidet til 9-hulls bane i 2008.

Samtidig har klubbstyret jobbet aktivt med å utvikle klubben, arrangere kurs og turneringer, og ikke minst å rekruttere nye medlemmer fra hele landet.

Geir Garte overtok ledervervet etter Knut Haugen i 2009.  Senere har Hallvard Kvande (i to perioder, 2013-2016 og 2018-     ) og Oddvar Væge (2016-2018) vært styreledere i klubben.

Derek Aspill var ansatt som greenkeeper de første årene, men etterhvert har en svært dyktig dugnadsgjeng (først og fremst basert på driftige pensjonister) vært avgjørende for drift og vedlikehold av både bane og klubbhus.

Klubbhuset er påbygget flere ganger, og høsten 2019 ble golfsimulatoren overtatt og flyttet fra Landbrukshuset på Skei til nytt bygg i tilknytning til klubbhuset.

Fra 2020 ble det laget doble utslagssteder på alle hull, slik at Surnadal Golfpark dermed kan spilles som en "18-hulls" bane.